Blogumda bu güne kadar yapmış olduğum projeleri anlatmaya çalışacağım. Yapmış olduğum projelerin yapım aşamaları, meydana gelen zorlukları ve sorunların çözümlerini bu blogda bulabileceksiniz.

6 Aralık 2008 Cumartesi

Rüzgar Pompası

Rüzgar pompası bitirdiğim ilk projem. Rüzgar pompası adından da anlaşılacağı üzere rüzgar enerjisini kullanarak su pompalamaktadır. Taşınabilir olması için küçük boyutlarda yapılmıştır. Sistemin türbinini de pompasını da kendim yaptım. Ayrıca sisteme moment artışı sağlamak için dişli kutusuda eklenmiştir. Bu blogda sistemin yapım aşamalarını ilgilenenlerle paylaşmak istiyorum. Öncelikle türbinin yapımından başlayalım : Türbin yapmaya öncelikle göbek kısmından başladım. Tornada 8 mm çapında bir yatak hazırladım. Daha sonra bu yatağı bir göbeğe kaynattım.
Bu göbeğe 4 adet kol ilave ederek türbinin iskeletini oluşturdum.(Şekil 1)Kollarla beraber göbeğimizin çapı 25 cm oldu.Kolların çevresini sarmak için gerekli sacın çevresini buldum 25*3,14 = 78,5 cm oldu.Sacın uçlarını birleştirmek için 1,5 cm payı ekleyince kolların çevresini sarmak için kullanılacak sacın uzunluğu 78,5+1,5 = 80 cm oldu. 80*5 ebatlarında 1,5 mm kalınlığında sac hazırladım. (Şekil 3)

Sacımızı tam daire şeklinde yuvarlatıp uçlarından nokta kaynağı ile birleştiriyoruz ve göbeğimizdeki kollara kaynatarak birleştiriyoruz. Şimdi elimizde kanatları üzerine bağlayabileceğimiz 8mm göbek çapında bir çemberimiz var Şimdi kanatları yapalım.
Yanda görülen şekilde (Şekil 2) 0,8 mm saclardan 12 adet kesiyoruz ve rüzgarı daha iyi alabilmesi için bir miktar kavis verdim. Daha sonra 3cm aşağıdan 90 derece büktüm ve deliklerini çemberdekilere karşılık gelecek şekilde deldim.Kanatların sağlamlığını artırmak için alt kısmı ile üst kısmı arasına kısa çubuklar kaynattım.

Şimdide kanatlarımızı çemberdeki yerlerine civata somun yardımı ile takıyoruz. Takılacak olan mile sabitlemek için göbeğe bir delik deliyoruz.Son hali yanda











Şimdide dişli kutusunu anlatalım: Dişli kutusu aynı zaman da en önemli parçaların üzerinde bulunduğu platformuda oluşturmaktadır.Dişli kutusuna ihtiyaç duyulma sebebi rüzgar pompaları için güç gerekliliğidir.Türbinimizi bağladığımız mil, aldığı hareketi 16 dişi bulunan küçük dişliye iletmektedir. Küçük dişli aldığı hareketi 48 dişi bulunan büyük dişliye iletmektedir. Bu şekilde 3 kat moment artışı sağlanmış olmaktadır.Dişlilerin millerini platformu oluşturan 3mm lik saclara yatakladık. Yatakları yerlerine somunla sabitledik. Dişlileri mil üzerinde pim ve gupilyalar yardımı ile sabitledik. Büyük dişliyi aynı zamanda krank mili olarak kullandık ve dişli üzerine biyel kolumuzu yatakladık.

Dişli kutusu bir flanş tarafından taşınmaktadır. Kule üzerinde bulunan rulmana yataklandırılmıştır.














Şu ana kadar rüzgar türbinini ve dişli kutusunu yaptık. Şimdide türbinin, rüzgarı tam karşıdan almasını sağlayan kuyruk kısmının yapımına geldi. Kuyruk, dişli kutusunun arka kısmına bağlanır. Türbin dişli kutusunun ön kısmına bağlanır. Dişli kutusu bir flanş yardımı ile kulenin üzerinde hazırlanmış olan rulmanın iç kısmına yerleştirilir. Bu şekilde dişli kutusu kulenin üzerinde 360 derece döner hale getirilmiştir.

Şimdi sıra sistemin en zor parçası olan pompanın yapımına geldi. Büyük sistemlerde piyasada bulunabilen tulumbalar kullanılabilmekte ancak yaptığım rüzgar pompası küçük boyutlu olduğu için pompayı ben yaptım. Pompanın çalışma prensibi için tıkla
Sistem silindir, piston, mil, 2 adet top, üst kapak ve alt kapaktan oluşur. Piston, altkapak ve üst kapak fiberden yapıldı.


Silindir olarak amortisörün içindeki silindir kullanıldı. Üst kısmına suyun basılacağı kısım için boru kaynattım.










Piston ve alt kapağa delikler açıldı ve deliklerin üst kısımlarına topların oturması için pah kırıldı ve dörder adet 4mm lik tel sayesinde kafes yapıldı.


Alt kapağın üzerine topu yerleştiriyoruz ve üst kısmından çıkmaması için kapatıyoruz.















Pistonun üst kısmınada topu yerleştirdik ve kafesleri mile sabitledim.















Pistonumuzu silindir içine yerleştiriyoruz, alt kapağı ve üstkapağı silindirdeki yerlerine takıyoruz.
















Daha sonra sistemi boyayıp topluyoruz. Sistemde ayrıca büyük dişli ile pompa arasındaki bağlantıyı sağlamak için bir de şaft kullanılmıştır.













3 yorum:

Yusuf D. dedi ki...

Öncelikle böyle bir çalışmayı yaptığın için seni tebrik ederim. adresim yusufdilbaz@gmail.com, bence bunu hiç yoruma onaylamadan sen msn olarak da ekle bu adresi konuşalım, yıldız teknik üniversitesinden sana ulaştım, görüşmek üzere

ahmet altan dedi ki...

Tebrikler çok güzelbir çalışma olmuş. Ayrıca üretim aşamasında fotoğraflamış olmanız da çok başarılı, akıllıca. Bizlerle paylaştığınız için teşekkür ederim.
Ahmet Altan

Unknown dedi ki...

Elinize emeğinize sağlık, yapmış olduğunuz işten çok; izlediğiniz yolu, işlemleri ve kullanmış olduğunuz parçaları yani bilginizi kıskanmayıp paylaşmanızı çok beğendim. Çok teşekkür ederim. Yapmak istediğim ama ne yazikki açık paylaşım bulamadığım için rafa kaldırılmış bir projeydi benim için, sayenizde tekrar canlandı tekrar teşekkür eder iyi çalışmalar dilerim